De eerste aflevering van Ver van mijn ging over het complexe conflict in de Palestijnse gebieden, en de diepgaandegevolgen voor de betrokken bevolking en de wereldgemeenschap. Deze keer belicht het concert femicide in Latijns-Amerika en de dreigende annexatie van Taiwan door China. Esther Schopman werkt daarvoor samen met de Taiwanese geluidskunstenaar Lena C., de Latijns-Amerikaanse componist Pedro Coloma en de Enschedese dichter Regine Hilhorst.
"In de muzikale reeks Ver van mijn Bed geven we een artistiek perspectief op de neveneffecten van ernstige conflictsituaties wereldwijd", zo beschrijft de organisatie de voorstelling. "De titel verwijst naar de uitdrukking 'ver-van-mijn-bed-show', iets dat ver weg van jouw wereld gebeurt, letterlijk of figuurlijk. Het blijkt vaak heel moeilijk om ons goed in te leven in situaties van menselijk leed om ons heen. Iets wat je niet zelf hebt ervaren kun je je maar in beperkte mate voorstellen. Kunnen wevia de artistieke weg realiseren dat een gebeurtenis of situatie die zich buiten jouw ‘bubbel’ ontvouwt - ver van je eigen bed - je toch raakt?"
De voorstelling omvat scherpzinnige gedichten van
Regine Hilhorst, een compilatie van twee volksliedjes voor carillon en
twee speciaal voor deze gelegenheid geschreven composities. Het
programma start met Música para Latinoamérica, een compositie voor
carillon solo van de hand van Pedro Coloma. Het programma sluit af met
Before the Tide Surges, een compositie van Lena C. voor geluidssamples, elektronische synthese en carillon. Het carillon wordt bespeeld door Esther Schopman.