Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Twente Airport kraamkamer van duurzame vluchten tot voorlopig 500 kilometer

Over twee jaar al kunnen we in een deels elektrisch vliegtuig van en naar Twente vliegen. Twente Airport moet onderdeel worden van een regionaal netwerk voor elektrische vliegtuigen. Luchtvaartmaatschappij Fly with Lucy en Twente Airport ondertekenden een intentieverklaring om al in 2025 de eerste duurzame vluchten te kunnen aanbieden.

Zakelijke vluchten

Gedurende de eerste jaren zal het vooral om zakelijke vluchten gaan. “Het gaat om reizen tot 500 kilometer als alternatief voor het autorijden”, legt eflightmanager Gerben Groothuis van Twente Airport uit. In de wat verdere toekomst heeft zo’n vliegtuig een actieradius van wel 1000 kilometer is de overtuiging van Groothuis. Hij mikt met zijn organisatie voorlopig op hybride vluchten, ‘omdat de volledige elektrische vliegtuigen nog niet ver genoeg komen’.

Abnormaal vliegveld

Doel is luchthaven Twente weer te ontwikkelen tot een vliegveld. “Niet op de normale manier.” Een vliegveld voor kortere afstanden en als onderdeel van een regionaal netwerk. En duurzaam: emissievrij en stil. “We willen een aanvulling zijn op het treinvervoer, niet op het vliegen. Het gaat om mobiliteit die er nog niet is. Twente wordt geen luchthaven voor vakantiegangers. De traditonele luchtvaart zal hier niet komen.”

Transavia investeert

Twente Airport gaat in zee met Lucy, een betrekkelijk nieuwe luchtvaartmaatschappij. Hoewel beide organisaties een intentieverklaring tekende, betekent dat nog niet dat alles in kannen en kruiken is.

“Niemand kent Lucy. De ontwikkelingen zijn nog onzeker en de vliegtuigen moeten nog worden gemaakt”, schetst de eflightmanager. “Het is niet zo dat in 2025 tientallen vluchten per dag te verachten zijn.”Hij wijst wel op Transavia die investeerde in Lucy. “Ze zien in dat bedrijf de mogelijkheid om het vervoer emissievrij, stil en op korte afstanden te regelen.”

“Twente wordt geen luchthaven voor vakantiegangers. De traditonele luchtvaart komt hier niet”

Goedkeuring

Twente Airport en Lucy willen het komende jaar de overeenkomst nadrukkelijker vastleggen. Dan is er ook beter zicht op de technische ontwikkelingen van de vliegtuigen. Volgens de manager zijn er op dit moment wereldwijd wel 200 bedrijven die zich bezighouden met de productie van elektrische vliegtuigen. “Nog lang niet alles wat is bedacht, is ook goedgekeurd. Dat heeft tijd nodig.”

Eerst hybride

Twente Airport voor de burgerluchtvaart lijkt vooralsnog een brug te ver. “Eerst hybride, dan volledig elektrisch voor de zakelijke markt.” Voor vier tot en met negen passagiers. Al onthulde een Nederlandse bouwer onlangs een plan om een vliegtuig voor 44 passagiers te ontwikkelen.

50 miljoen euro subsidie

De Provincie Overijssel en de gemeente Enschede zijn aandeelhouders. Zij zien potentie in de ontwikkeling van de duurzame luchtvaart in Twente. Samen met dertig bedrijven en een aantal onderwijsinstellingen is 50 miljoen euro subsidie aangevraagd. Als dat geld binnenkomt, kan een zogeheten mobiliteitsbox worden gemaakt.

“Als dat lukt zijn we voorloper in Europa. Dat geld gebruiken we om regionale vliegvelden op een gemakkelijke manier geschikt te maken voor aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Onze kennis delen we dan bijvoorbeeld met Duitsland waarmee we in gesprek zijn”, aldus Groothuis.

Lees ook
Twente Airport is de kraamkamer van het elektrisch vliegen

Luchtkastelen

Hij zegt geen luchtkastelen te willen bouwen. Stap voor stap op weg te willen gaan. “Als dit werkt en de vraag blijft groeien willen we verder en kijken of het zinvol is om Twente regionaal te ontsluiten voor burgers. Wat ons betreft zijn er geen bezwaren, maar we willen niet te snel.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.