Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Energieneutrale schaatshal met 'springkussens' in de zomer: dit is het reddingsplan voor IJsbaan Twente

230202 ijsbaan streetview
Beeld: Google Streetview

Hoe blijft de IJsbaan Twente in de toekomst op betaalbare wijze open? Over dat vraagstuk hebben de gemeente Enschede en vrijwilligers van de schaatsbaan zich afgelopen tijd gebogen. Het reddingsplan is nu klaar. Er moet meer geld worden verdiend buiten het schaatsseizoen door 'out of the box' te denken. Maar ook ligt er een flinke besparingsopdracht, met name op de energiekosten. Het plaatsen van (kleine) windmolens wordt zelfs niet uitgesloten.

IJsbaan Twente heeft een moeilijke en onzekere periode achter de rug. Door een breuk met toenmalig exploitant PCH Group stond de toekomst van de schaatshal aan het Colosseum in 2021 plots op losse schroeven. Het komende seizoen (oktober-april) doen negen Twentse gemeenten een eenmalige financiële bijdrage om de baan open te houden. Vanaf 2024 staat de gemeente er alleen voor en dat leek een bittere pil. Maar het verlossende woord kwam vlak voor de zomervakantie: het college blijft in ieder geval drie jaar in de ijsbaan investeren.

Kosten omlaag, opbrengsten omhoog

De voorgenomen bijdrage van het college, die in de zogeheten zomernota is opgenomen, is echter geen blanco cheque. De huidige bijdrage van 700.000 euro (1 ton vaste subsidie + bijna 6 ton exploitatietekort) die nodig is om alle zaken rond te krijgen vindt zij te hoog. De afgelopen maanden is er dus hard gewerkt op twee sporen: kosten drukken en opbrengsten vergroten.

Ijsbaan Enschede
Lees ook
Enschede dreigt vanaf 2024 alleen op te draaien voor kosten IJsbaan Twente

Bij het genereren van meer inkomsten wordt vooral gedacht aan sponsoring, uitbreiding van schoolschaatsen, meer horecaomzet, een kleine prijsverhoging voor kaartjes en het terugbrengen van het aantal recreatieve bezoekers naar het oude niveau. Dat was ooit zo'n 75 tot 80 duizend bezoekers per jaar, maar dat is geslonken tot 65 duizend bezoekers.

Springkussens en vlooienmarkten

Ook het inzetten van de ijsbaan voor andere evenementen wordt een belangrijke pijler. In de zomer ligt de baan er verlaten bij. Er zijn van mei tot en met september dus eigenlijk geen inkomsten. Daar moet verandering in komen, vindt de gemeente, dat via het eigen Vastgoedbedrijf inmiddels volledig eigenaar is van het gebouw. Opties die worden genoemd: springkussenparken en stormbanen, andere sportieve evenementen zoals darttoernooien en incidentele activiteiten zoals vlooienmarkten.

Helft van de bijdrage

Voor het terugbrengen van de uitgaven wordt vooral gekeken naar de energiekosten, goed voor bijna een kwart van de totale jaarlijkse lasten. Met de installatie van een warmtepomp hoopt de gemeente dat er niet of nauwelijks nog gas wordt verbruikt. Ook wordt de verlichting op de baan en in de rest van het gebouw vervangen door ledlampen. Door het aankopen van foamboarding wordt elektriciteitsverbruik ingeperkt. Nu wordt de omheining van de schaatsbaan 24 uur per dag, 365 dagen per jaar opgeblazen.

icon_main_info_white_glyph

'Veel geld, maar ook veel sporters'

Hoewel de extra bijdrage voor de IJsbaan Twente nu formeel in een raadsvoorstel is gevat, is het benodigde bedrag van 3,5 ton al bij de zomernota gereserveerd. "Het is veel geld inderdaad", aldus sportwethouder Niels van den Berg. "Maar het gaat ook om grote aantallen actieve sporters. We hebben er hard aan gewerkt om dat bedrag naar beneden bij te stellen zodat een stad als Enschede deze ijsbaan kan behouden voor de regio."

Met alle maatregelen denkt het college 'slechts' nog zo'n 350.000 euro per jaar te moeten bijdragen aan de exploitatie van de ijsbaan, de helft van nu. Verspreid over de komende drie jaar wordt daarnaast 6 ton extra verstrekt. De gemeenteraad wordt binnenkort gevraagd hiermee in te stemmen en bovendien het bestemmingsplan te verruimen zodat er ook in de zomer activiteiten en congressen mogelijk worden.

Onderzoek naar windmolens

Opvallend is dat het college op de rem trapt voor wat betreft de duurzaamheidsmaatregelen. Een groep vrijwilligers van de IJsbaan Twente, waaronder medewerkers van Shell, Thales en BTG BioLiquids, heeft namelijk een ambitieus plan bij de gemeente neergelegd dat moet leiden tot een energieneutrale IJsbaan Twente. Dit plan omvat alle bovengenoemde maatregelen, maar daarnaast hergebruik van warmte, 2500 zonnepanelen boven de parkeerplaats en een windmolen van 85 meter (of drie kleinere molens) langs de fietssnelweg A35.

20221021 Solar Parking I Jsbaan Grolsch Veste Sweco
Lees ook
Parkeren onder zonnepanelen bij Grolsch Veste en GoPlanet? ‘Meest geschikte locatie van Overijssel’

Die gedachten gaan voor het college nu te ver. Wel draagt de gemeente deze optie aan bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, dat sportaccommodaties versneld wil verduurzamen. De gemeenteraad wordt in oktober gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek te starten naar het plaatsen van windmolens. De zonnepanelen boven die parkeerplaats blijven nog even in de ijskast: er zal met Enexis een oplossing moeten worden gevonden voor de overcapaciteit in de zomermaanden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.