Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Arriva gooit busdiensten in Twente op de schop: meer en snellere ritten in grotere steden

Bus station almelo Centraal Station
Het centrale busstation in Almelo.
Beeld: Léon de Man

In het nieuwe vervoerplan van Arriva lijkt het bedrijf de eerder dit jaar beloofde ambitieuze plannen voor Twente waar te maken. Vanaf 10 december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, worden met name de grote steden in de regio beter bediend. Er worden op veel plekken meer en snellere ritten gereden en de aansluiting van de bussen op de treindiensten wordt verbeterd. In Hengelo doet het reserveren van ritten zijn intrede.

Arriva is in Twente de opvolger van Keolis als het gaat om het regionale openbaar vervoer. Behalve de busdiensten gaat het ook om de treindienst Oldenzaal-Hengelo-Zutphen. De bussen veranderen straks van kleur en naam. De rode kleur met de tekst 'Twents' maakt plaats voor witte bussen met de tekst RRReis.

Enschede: alles via Van Heekplein

Een grote verandering van Arriva in de dienstregeling van Enschede is dat alle lijnen straks een tussenstop krijgen bij het Van Heekplein. Dat scheelt lopen of overstappen. In de praktijk rijden veel bussen na aankomst op het Centraal Station door op een ander traject. Lijn 3 vanuit Glanerbrug rijdt bijvoorbeeld door naar de Universiteit Twente en Hengelo. Lijn 60 vanuit Oldenzaal gaat door als lijn 6 naar Stokhorst.

De wijken Stadsveld, Boswinkel, Helmerhoek en Wesselerbrink krijgen te maken met een nieuwe indeling. Lijn 5 en Lijn 2 worden aan elkaar gekoppeld. Nu nog rijdt Lijn 5 met een wat omslachtige lus door Stadsveld. Die lus gaat eraf.

Lees verder onder de afbeelding

20231015 Arriva routes Enschede Zuid en West
De (nieuwe) lijndiensten in Enschede-Zuid en -West.
Beeld: Arriva

De bussen rijden straks alleen nog over de Haaksbergerstraat via de Usselerrondweg door naar Helmerhoek. Daar rijden ze hun route door Helmerhoek en Wesselerbrink via de Zuiderval terug naar het Stationsplein. Voor Lijn 2 geldt hetzelfde, maar dan andersom. Ook doet Lijn 4 zijn intrede. Deze busdienst rijdt een lus door Stadsveld, Bruggert en Zwering.

Andere wijzigingen: reizigers uit Glanerbrug kunnen straks overdag om de tien minuten (in plaats van om het kwartier) met de bus. De Marssteden krijgt straks via Lijn 7 meerdere haltes. De bus doet ook nog het havengebied en de Josink Es aan. De halte bij het Transportcentrum verdwijnt.

Hengelo: busje reserveren

De opvallendste wijziging in het Hengelose busaanbod is de intrede van 'ReserveerRRReis'. In Hengelo-Zuid rijden Lijn 10 (Berflo Es en Veldwijk) en Lijn 12 (Groot Driene, Wilderinkshoek en Woolde) in lage frequenties en met geringe snelheid via omslachtige routes voor relatief weinig reizigers. In de avonduren is er nu sprake van uurdiensten. Daar stapt Arriva vanaf.

Bus keolis twents enschede Ernst Bergboer
De bekende rode bus verdwijn straks uit het Twentse straatbeeld.
Beeld: Ernst Bergboer

Straks moeten reizigers hun ritten vanaf 20.00 uur (op zaterdag vanaf 18.30 uur en op zondag de hele dag) reserveren. Twee keer per uur is er sowieso een vertrekmogelijkheid vanaf het OV-knooppunt. Een 8-persoonsbus staat dan klaar. Wie vanaf een andere halte wil reizen moet de rit reserveren via internet of door te bellen. De bus rijdt dus een flexibele route. Als er niemand op het stationsplein instapt en er zijn geen ritten geserveerd, dan rijdt hij niet.

Andere wijzigingen: de aansluiting van de noordelijke wijken Slangenbeek en Hasseler Es (Lijn 11/13) op de vertrek- en aankomsttijden van treinen van/naar de Randstad wordt verbeterd. Nu nog worden overstappen op bepaalde momenten niet gehaald. Daarnaast verdwijnt de zogeheten spitslijn (Lijn 8) die tussen Plein Westermaat, Hengelo, UT, Enschede en Enschede-Zuid rijd. Dit wordt gecompenseerd door binnenstedelijke aanpassingen.

Almelo: betere treinaansluiting

De stadsdienst van Almelo wordt gedragen door de lijnen 21/22, die de grote zuidelijke woonwijk Windmolenbroek in tegengestelde richting bedienen. Zo bedienen de lijnen 23/24 de noordelijke wijk Schelfhorst. 'Bijzonder ongunstig is de huidige aansluiting op de sprinter naar Zwolle en Hengelo/Enschede. Busreizigers uit Schelfhorst moeten rennen, terwijl overstappers uit Windmolenbroek de achterlichten van de trein zien', constateert Arriva.

Arriva20bus
Lees ook
Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen: dit zijn de plannen van Arriva in Twente

De veranderingen in de busdiensten van Almelo zullen zich dan ook vooral richten om de aansluiting voor de meeste reizigers te verbeteren. Dit houdt in dat de 'doorkomsttijden' op Almelo Centraal wijzigen van minuten 00/15/30/45 naar 10/20/30/50. Bovendien worden de lijnen 21/22 en 23/24 op elkaar doorgekoppeld. Dat betekent dat wie van Almelo-Noord naar Zuid (of vice versa) reist, gewoon in de bus kan blijven zitten.

Oldenzaal: sneller naar Enschede

In Oldenzaal heeft de belangrijkste wijziging van Arriva plaats op Lijn 60. Die rijdt nu via De Thij, dwars door Oldenzaal heen, via Lonneker naar Enschede. Dat betekent dat reizigers die in De Thij instappen al gauw 25 minuten in de bus zitten als zij het A1-viaduct aan de rand van Oldenzaal passeren. De route gaat straks op de schop.

Lijn 60 rijdt vanaf 10 december via de Hengelosestraat, Vliegveldstraat en Deurningerstraat naar Enschede. Daar pakt de bus de huidige route in Roombeek weer op. De nieuwe route moet 17 minuten aan reistijd gaan besparen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.