Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Solar Team Twente pakt tweede plek ondanks Australische bosbranden

Solar Team Twente teamfoto
De teamleden van het Solar Team Twente met hun zonnewagen RED X.
Beeld: Solar Team Twente

Het Solar Team Twente houdt de vaart er ook op de derde dag goed in. Na de derde controlestop halen de Twentenaren het Brunel Solar Team uit Delft in. Hiermee komen ze op de tweede plek van het algemeen klassement. Door grote bosbranden wordt het lastig om in te lopen naar het Innoptus Solar team uit Leuven, België.

Met een verschil van vijf kilometer op Team Sonnenwagen Aachen stond om precies acht uur vanochtend al gelijk een sprintrace te wachten. Het tempo van RED X, de zonneauto van Solar Team Twente, ligt hoog en laat de Duitse concurrent achter zich. Daan van Haren, communicatiemanager van het Solar team, vertelt over het aanvalsplan voor vandaag. “Vooraf was het doel om in te lopen op de top drie. Na twee uur rijden, komen de achterlichten van Nuna 12, de zonnewagen uit Delft, in zicht. Tijdens de derde controlestop ligt het Delftse team nog twee minuten voor. Kort daarna halen we ze in.”

Met Delft in de achteruitkijkspiegel rijdt de Twentse zonnewagen enkele uren door de zonnige outback. Van Haren: “Het leuke van het rijden door de Australische outback is de ongerepte natuur. De wagen kan zich goed opladen en daarbij genieten we van de kleine aboriginalsdorpen waardoor wij doorheen komen.”

Lees verder onder de afbeelding.


CVLP SOLARTEAMTWENTE LR 02811
RED X trotseert de vlammenzee in Australië.
Beeld: Solar Team Twente

Duisternis

Bij de volgende stop bij Barrow Creek trekt de lucht vanuit het zuiden compleet dicht. De oorzaak wordt snel duidelijk. Na twintig minuten rijden, worden de Tukkers geconfronteerd met een grote bosbrand. Dit is de derde keer dat het team uit Enschede te maken heeft met natuurbrand. Tijdens de laatste testdag en gisteren waren er ook al verschillende bosbranden die het lastige maakten om goed door te rijden. “Op een gegeven moment waren de schaduwen op de weg niet meer zichtbaar. Het is op dat moment duidelijk dat de zonne-inkomsten nihil zijn. We hebben die zonne-inkomst nodig om te rijden. Dat heeft uiteraard impact op de racestrategie. Maar hoeveel impact is vooraf lastig te voorspellen. Daarnaast is het niet verantwoord om op volle snelheid door te rijden wanneer de vlammen zo dicht bij de weg komen”, vertelt Mark Boulogne, race-strateeg van Solar Team Twente.

Lees verder onder de afbeelding.


BK BK 20231022 STT D1 0014
RED X aan de start van de race in Darwin
Beeld: Solar Team Twente

De start

Gisteren startte de RED X vanaf de elfde plek. Na een chaotische start begint de inhaalrace naar de eerste plek. Met de focus op tempo haalt Solar Team Twente zes teams in voordat het team Darwin achter zich laat. In de outback wordt duidelijk dat zondag geen rustdag is in Australië. Het drukke verkeer en een bosbrand hindert het team om verdere inhaalactie te doen. Met beperkte inhaalmogelijkheden wist het team toch Top Dutch Solarracing, van het studententeam uit Groningen in te halen. Uiteindelijk wordt het op de laatste stop nog een heuse sprintwedstrijd. Om de dag af te sluiten moeten de coureurs uit de auto stappen om op een knop te drukken. Het team uit Aachen en het Twentse team komen vrijwel tegelijk aan op de controlepost. De coureurs racen uit hun auto en met kleine voorsprong drukt driver Danique Kottier van het Solar Team Twente als eerste op de knop en eindigt het Twentse team als nummer drie.


1Twente volgt met het programma Studio Australië het Solar Team Twente in hun race om wereldkampioen te worden tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, het WK voor zonneauto's. Elke dag zal er een live-uitzending zijn die volledig in het teken staat van Solar Team Twente.

Thumbnail Solar Team Twente Studio Australië
Lees ook
Oprichter Joost Kuckartz te gast in Studio Australië: 'Omdat TU Delft mij afwees startte ik Solar Team Twente'

Jacht op de Belgen

Met de racedata van de afgelopen twee dagen op zak maakt Solar Team Twente zich klaar voor morgen. De Innoptus Solar Team uit Leuven rijdt stevig door en heeft een voorsprong van ongeveer zeventig kilometer. “De taaiheid van de Belgen is morgen niet ons enige probleem. Morgen staat ook de vlakte tussen Gendambo en Cooper Pedy op het programma. Het kan daar behoorlijk spoken”, zegt van Haren.

In 2019 ging het mis op de vlakte. Het studententeam uit Enschede lag op koers om de wereldtitel binnen te slepen. Door een windvlaag vloog RED E, de zonnewagen uit 2019, over de kop. De coureur kwam met de schrik vrij. “De ervaring uit 2019 leert helaas dat niet alle zonneauto’s tegen windhozen bestand zijn. Morgen zal RED X zich dubbel moeten bewijzen.”

20231023 Solar Team Twente Crash 2019
De crash in 2019 kwam ongelukkig. RED E was eerste en kon na de crash niet verder.
Beeld: Jérôme Wassenaar
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.