Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Solar Team Twente breidt uit met nieuw innovatieteam dat huidige zonneauto moet verbeteren

Het Solar Team Twente heeft een nieuw team opgericht dat het Innovatieteam heet. Deze is actief gedurende de periode dat het raceteam in Australië is, maar blijft innoveren en werken aan de zonneauto van de studenten. "We zijn inmiddels al begonnen en werken van half negen tot half zes op kantoor", zegt Esmee Hulsman van het nieuwe Innovatieteam.

Het team begon al in september op het kantoor van Solar Team Twente in de Kanaalstraat in Enschede. "Daarvoor hebben we een aantal drukke sollicitatierondes gehad", zegt Hulsman. De sollicitatiegesprekken werden onder andere gevoerd met Nikki van de Rijdt. Zij maakte deel uit van het Solar Team Twente in 2019.

Informatie verzamelen

Op dit moment wordt zoveel mogelijk informatie verzameld over de zonneauto die in Australië racet. "We willen begrijpen hoe de huidige auto in elkaar zit en wat er tijdens deze race misgaat. Op basis daarvan kunnen wij een nieuw plan ontwikkelen."

Het nieuwe innovatieteam helpt ook met de 'backoffice'. Dit zijn de taken die het team in Australië niet kan uitvoeren vanwege de race. Het innovatieteam bouwt geen nieuwe auto, maar gaat aan de slag met de zonneauto die momenteel meedingt naar de titel in Australië.

Continuïteit

Het kantoor van Solar Team Twente is niet altijd bezet gedurende de periode tot aan de nieuwe race. In dit geval de race van 2025, omdat er in 2024 geen WK op de planning staat. "Er is een halfjaar waarin niemand aanwezig is, en we proberen die afwezigheid op te vullen en continuïteit te waarborgen", aldus oud-teamlid Nikki van de Rijdt. Het idee voor het innovatieteam is onder andere ontstaan bij een groep voormalige teamleden. Het team heeft ruim een jaar de tijd om innovatief bezig te zijn met de zonneauto.

Acht uur achter het stuur

Het videoteam dat in 2019 meereed werd ook aangevuld met oud-teamlid Nikki van de Rijdt. "We zaten in een auto die continu de zonne-auto inhaalde en daarna beelden maakte", zegt Van de Rijdt. "Ik was dan de hele dag aan het rijden. Je kan je het bijna niet voorstellen, maar ik zat daar iedere dag zo’n 8 uur achter het stuur.

Toen de race in 2019 in de berm van Cooper Pety eindigde, reed het videoteam een stukje achter de zonneauto. "We zagen opeens dat we stilstonden. Hierna kwamen we snel aanrijden en gingen mijn collega’s alles filmen en fotograferen. Ik was voornamelijk op de weg aan het vlaggen", zegt Van de Rijdt. Vlaggen wordt voornamelijk gedaan om anderen aan te geven dat er een gevaarlijke situatie gaande is.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.