Verkeer
Stuur appje
Zoek

Lege stoelen in De Vijfhoek Oldenzaal confronteren publiek met verkeersdoden

65 Stoelen
Beeld: Eigen foto

Het centrale plein van winkelcentrum In den Vijfhoek bood zaterdag tussen 11.00 en 16.00 u. een ongewone aanblik voor het winkelend publiek. Er stonden 65 lege stoelen opgesteld. Bij nadere beschouwing bleken de lege stoelen te staan voor de 65 verkeersslachtoffers die vorig jaar te betreuren waren in de provincie Overijssel. Iedere lege stoel symboliseerde een lege plek die iemand thuis achterlaat. Voor iedere verkeersdode een stoel.

Het project Lege Stoelen, dat dit jaar door de provincie Overijssel jaar samen met de gemeente Oldenzaal wordt georganiseerd, brengt de dodelijke verkeersslachtoffers op confronterende wijze onder de aandacht van een breed publiek. Dat is nodig volgens wethouder Evelien Zinkweg van de gemeente Oldenzaal om nog meer bewustwording te creëren voor een veilige deelname aan het verkeer.

“Lege stoelen maken indruk”

Wethouder Zinkweg was zaterdag, samen met gedeputeerde verkeersveiligheid Martijn Dadema, ook een uurtje aanwezig in het winkelcentrum om met voorbijgangers in gesprek te gaan. Zinkweg: “Deze 65 lege stoelen in De Vijfhoek maken indruk. Ik hoop dat mensen zich bewust worden dat ook zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan verkeersveiligheid. Door bijvoorbeeld de telefoon in de tas te stoppen tijden het fietsen of autorijden. Je aan de snelheid te houden. Of door niet achter het stuur te stappen na een paar biertjes.”

Aantal slachtoffers verdubbeld

Het aantal verkeersdoden in Nederland is gestegen van 582 in 2021 naar 745 in 2022, een toename van 28% en het hoogste aantal sinds 2008. Deze stijging zien we niet alleen landelijk. In Overijssel verdubbelde het aantal slachtoffers bijna, van 34 in 2021 naar 65 in 2022. Meer dan de helft van deze mensen was 60 jaar of ouder. Gedeputeerde Dadema: “Uiteraard werken wij aan een zo veilig mogelijke inrichting van de wegen, maar als mensen zich niet minder laten afleiden door hun telefoon, met alcohol op achter het stuur blijven kruipen of harder blijven rijden dan toegestaan gaat het aantal slachtoffers niet dalen. Veel kwetsbare verkeersdeelnemers zijn hierdoor het slachtoffer, waaronder steeds meer ouderen.”

Ouderen zijn langer mobiel dan vroeger. Zij zijn niet vaker betrokken bij een ongeval dan jongere generaties. Maar de gevolgen zijn vaak ernstiger, omdat zij kwetsbaarder zijn.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.