Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Bestuurder van Hengelo Promotie Maarten Schuurman: 'Er valt weer wat te promoten'

Oogstfestival
Foto van het Oogst Festival bij Broedplaats Oogst, aan de Laan Hart van Zuid. De wijk moet straks een nieuwe bruisende stadswijk worden en centrale plek voor ontmoeting, wonen en werken.
Beeld: Oogst Festival

Een hogere waardering van inwoners en bezoekers voor de Hengelose binnenstad is koren op de molen van Hengelo Promotie, die als taak heeft om de stad met de nodige campagnes zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Een ruime meerderheid van 82 procent van de inwoners vindt dat de binnenstad er in de afgelopen 12 maanden op vooruit is gegaan. Van een zes naar een zeven. “Er valt weer wat te promoten”, zei Maarten Schuurman, bestuurder bij Hengelo Promotie, bij de presentatie van de cijfers uit de jaarlijkse Binnenstadspeiling.

Het Hengelose college van B en W heeft inmiddels een citymarketingvisie vastgesteld voor de periode 2024 - 2040, die de komende jaren moet helpen om ambities van de gemeente in 2040 waar te maken. De stad moet, als het aan het college ligt, een schaalsprong maken om ervoor te zorgen dat Hengelo voor toekomstige generaties een leefbare stad blijft met voldoende voorzieningen.

Lag de focus in de citymarketing voorheen nog op de eigen inwoners, de komende jaren wordt ingezet op een bredere visie: Hengelo als bruisende, verbindende, creatieve en groene maakstad in een goede technologische topregio mét evenementen die daarbij passen.

Evenementenbeleid

“De nieuwe citymarketingvisie, waar we mee bezig zijn geweest is ook van invloed op het evenementenbeleid,” zegt Schuurman. “Daar gaan we nog beter op sturen, dus welke evenementen we in de stad willen organiseren. Dat is voor ons de komende jaren het belangrijkste punt. Dat betekent dat gekeken wordt welke evenementen het beste passen bij het DNA van de stad. Er moet meer samenhang komen in het aanbod.”

Jong talent

Schuurman geeft als voorbeeld dat Hengelo meer jong talent aan zich wil binden. “Daar past een evenement als LICHT goed bij. Hengelo als maakstad, dat willen we ook uitstralen." LICHT Hengelo is een jaarlijks lichtkunstfestival, waar alles draait om kunst, techniek en educatie.

“We kijken welke evenementen het beste passen bij het DNA van de stad. Er moet meer samenhang komen in het aanbod.”

Summer Square

Er wordt ook beter gekeken naar momenten dat er wat minder is te doen is in de stad, zoals in de winterperiode of midden in de zomer. De bedoeling is om in die maanden de zaken wat meer aan te jagen. “Zo zijn we voor deze zomer met Metropool in gesprek over een Summer Square. Dat wordt dan niet de Summer Square, zoals die jaren geleden in het plantsoen van de Bataafse Kamp werd gehouden, maar veel kleiner en cultureel diverser.”

Meer dan 300 evenementen per jaar

Als het gaat om evenementen in de stad, dan hebben organisatoren steeds meer moeite om hun begroting rond te krijgen. Grotere evenementen hebben tegenwoordig meer geld nodig door de hogere organisatiekosten en ook kleinere evenementen lukt het vaak niet om genoeg sponsoren te vinden. Desondanks worden in Hengelo jaarlijks meer dan 300 evenementen gehouden en Hengelo is daarmee een échte evenementenstad.

Organisatoren kunnen bij Hengelo Promotie een aanvraag doen voor financiële ondersteuning en krijgen dan te maken met een zogenaamd toetsingskader. Daarin staan de voorwaarden waaraan een evenement moet voldoen: "Ongeveer dertig procent van de begroting mag bestaan uit subsidie (geld van de Stichting Centrummanagement Hengelo en Hengelo Promotie, red.), dus zeventig procent moet zelf worden opgehoest."

Binnenstad hengelo
Lees ook
Inwoners van Hengelo positiever over eigen binnenstad: 'Ik stond nog net niet te dansen op tafel'

Reuring in de Stad

“Evenementen die roepen dat ze geen eigen geld kunnen inbrengen, proberen we vaak wel een beetje op weg te helpen, bijvoorbeeld door wat horeca toe te voegen”, zegt Schuurman. Dat laatste is bij veel kleinere culturele evenementen niet altijd mogelijk. De organisatie van Reuring in de Stad gooide vorig maand nog de handdoek in de ring, omdat het niet steeds wil leuren om geld. Het lukte niet om alternatieve geldstromen te vinden en daarmee te voldoen aan het toetsingskader van Hengelo Promotie.

“Soms past het wel in wat je wilt, maar je kunt niet een heel evenement financieren.”

De organisatie van Reuring in de Stad zei daarover laatst: "Voor ons is het niet langer werkbaar. Wij blijven bij onze mening dat een evenement dat je voor het centrum organiseert, ook betaald dient te worden door het centrum.”

Korenfestival Amusing

De gemeente Hengelo noemt het zuur dat er soms evenementen verdwijnen die wel als waardevol worden gezien. “Soms past het wel in wat je wilt, maar je kunt niet een heel evenement financieren. Als je dat doet, dan moet je een ander evenement ook financieren.” De gemeente zegt ook bewust het toetsingskader bij Hengelo Promotie neer te leggen om gedoe te voorkomen over wie wel en wie niet wat krijgt.

Maarten Schuurman van Hengelo Promotie noemt het jaarlijkse korenfestival Amusing als voorbeeld van een evenement in de binnenstad dat het wél voor elkaar krijgt. “Zij krijgen best een redelijk bedrag, maar zij zoeken daarnaast zelf ook naar co-financiering. Het event heeft veel sponsoren en deelnemers betalen allemaal een bedrag.”

Lokaal Fonds Hengelo

Hengelo Promotie zegt met Lokaal Fonds in gesprek te zijn. Op die manier wordt geprobeerd om kleinere initiatieven toch te behouden die van waarde zijn. “Als wij vinden dat het niet bij ons toetsingskader past, dan proberen we het bij het Lokaal Fonds neer te leggen met de vraag of zij een stukje van de financiering willen doen.”

Uitwerking

Hoe de nieuwe citymarketingvisie van Hengelo zichtbaar gaat worden de komende jaren, dat moet nog verder worden uitgewerkt. Hengelo Promotie gaat hier uitvoering aan geven in samenwerking met partners, stakeholders uit onder meer het culturele veld, bedrijfsleven en onderwijs om het verhaal van Hengelo eenduidig uit te dragen.

20230829 hengelose kunstenaars am hawerkamp 003
Lees ook
Kunstbroedplaats Am Hawerkamp in Münster, voorbeeld voor maakstad Hengelo
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.