Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Makers Hengelo Magazine krijgen volop lof én een telefoontje van de uitgever van... Hengelo Magazine

240502 magazines hengelo
Links het nieuwe Hengelo Magazine, rechts het Hengelo Magazine van Twente Journaal BV
Beeld: Stichting Hengelo Magazine/Twente Journaal BV

De makers van het begin maart ten doop gehouden Hengelo Magazine werden de afgelopen weken bedolven onder de complimenten. Foto's, interviews en rubrieken in de eerste uitgave werden allemaal van lovende kritieken voorzien. Ze kregen echter ook een telefoontje van Maurice Weustink. Of ze wel wisten dat hij al jaren een blad met dezelfde titel uitgaf?

Rita Vossebeld is bestuurslid van de Stichting Hengelo Magazine, dat verantwoordelijk is voor de nieuwe glossy: "We wisten dat er begin deze eeuw een aantal jaren een Hengelo Magazine heeft bestaan onder leiding van Paul Temmink en wijlen Jan Tibben. Met Temmink en de nazaten van Tibben hebben we gesproken en zij worden in het eerste exemplaar zelfs genoemd. Met andere woorden; zij vinden het prima. Van een tweede Hengelo Magazine hadden wij echter geen weet."

“Ik vind het wel opvallend dat een blad, nadat het jaren niet is uitgekomen, ineens weer op de deurmat valt een maand nadat ons Hengelo Magazine het levenslicht zag.”

Totdat Maurice Weustink aan de telefoon hing. Dat 'tweede Hengelo Magazine' verschijnt op onregelmatige basis en in verschillende Twentse plaatsen, steeds met een andere plaatsnaam ervoor uiteraard. Het wordt uitgegeven door Twente Journaal BV van Maurice Weustink. Hij vertelt: "Wij zagen het nieuwe blad verschijnen en waren natuurlijk wel enigszins verrast. Ik heb contact gezocht met het bestuur daarvan en we zijn onlangs voor het eerst om de tafel gaan zitten."

Scenario's

Daarin passeerden een aantal scenario's de revue. Weustink: "Het is zelfs denkbaar dat beide magazines naast elkaar en met dezelfde naam kunnen blijven bestaan. Hoe? Dat komt in een volgend gesprek aan de orde."

220400 Gijs Eijsink Ernst Bergboer
Lees ook
Gijs Eijsink wil met Hengelo Magazine de verborgen trots van de Hengeloër aanboren: 'De stad verdient dit'

Rita Vossebeld zegt daar niet gecharmeerd van te zijn: "Maar goed, dat zal onderwerp zijn van het volgende gesprek. Ik wil niet vooruitlopen op de zaken. Wel hoop ik dat we eruit komen voordat nummer twee op 1 juni het levenslicht ziet."

'Opvallend'

Vossebeld besluit met de constatering: "Ik vind het wel opvallend dat een blad, nadat het jaren niet is uitgekomen, ineens weer op de deurmat valt een maand nadat ons Hengelo Magazine het levenslicht zag."

icon_main_info_white_glyph

Verdienmodellen

Een groot verschil tussen beide bladen, naast de inhoud, is het verdienmodel: het Hengelo Magazine van Maurice Weustink is een blad dat drijft op advertentie; het moet dus winst maken. Het Hengelo Magazine van Rita Vossebeld wordt grotendeels gemaakt door vrijwilligers. Alleen een kleine groep schrijvers en fotografen wordt betaald, verder is het liefdewerk oud papier.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.