Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Geluidloze crossmotor van Jorge Zaragoza aan de start van MX Air Time in Beckum

Bij motorcross denk je aan een bak herrie, walmende uitlaatgassen en opvliegend zand. Daarvan kan de bezoeker van MX Air Time volgende week zondag weer 'genieten' tijdens de Pinksterfeesten Beckum. Er rijdt echter ook iemand mee op een e-bike. De Spanjaard Jorge Zaragoza gaat absoluut meedoen om de winst in de zwaarste klasse, maar dan zonder lawaai te maken en zonder te 'stinken'.

De liefhebber van de ouderwetse motorsport zal ervan gruwen: een motor die nauwelijks geluid maakt. Maar om in de toekomst als sport te kunnen overleven is het volgens menigeen een must dat er iets verandert. Organisator van MX Air Time is Mike Asbroek. Hij legt uit: "De regels worden steeds strenger. Er zijn al crossbanen waar niet meer gecrost mag worden, omdat omwonenden hebben geklaagd en door de rechter in het gelijk zijn gesteld. Als we willen blijven crossen, moeten we eenvoudigweg veranderen. Dan moet onze carbon footprint kleiner worden."

“Ik hou natuurlijk ook van dat geluid! Ik heb dan ook te dealen met een stukje 'transitiepijn'.”

Om te laten zien, horen én ruiken wat zo'n e-bike vermag, hebben Asbroek en co Jorge Zaragoza van 's werelds eerste fabrieksteam dat met e-bikes rijdt, weten te strikken om in Beckum mee te doen. MX Air Time is een afvalrace, waarbij steeds twee coureurs tegen elkaar aantreden en de snelste gaat door. Zaragoza zal uitkomen tegen crossers op traditionele motoren. Asbroek kijkt er met gemengde gevoelens naar: "Ik hou natuurlijk ook van dat geluid! Ik ben ermee opgegroeid. Ik heb dan ook te dealen met een stukje 'transitiepijn'. Mijn dochter van 2,5 gaat hiermee opgroeien en weet straks niet beter. Ik wel. Daarin zit 'm dus die pijn."

Lees verder onder de afbeelding.


Jorge zaragoza
Jorge Zaragazo komt op eerste pinksterdag naar Beckum met z'n stille crossmotor.
Beeld: stark varg

Volgens Asbroek zijn deze e-bikes niet de redding van de motorsport, maar is het absoluut een gamechanger: "Op steeds minder terreinen mag nog onbeperkt gecrost worden met motoren met een verbrandingsmotor. Neem mijn thuisbaan in Sint Isidorushoeve. Daar mag alleen nog op de zaterdagmiddag tussen 2 en 5 uur worden gereden. Met een e-bike zou dat straks 24/7 mogelijk moeten zijn, omdat ze geen enkele overlast veroorzaken. Zowel niet qua uitstoot, als qua geluid."

230525 jeffrey herlings PR
Lees ook
Hoe krijgen ze 's werelds beste motorcrosser aan de start van een 'kermiswedstrijd' in Beckum?

Wel zijn er nog zorgen over mogelijk brandgevaar van de accu's. Een online platform voor crossliefhebbers schreef eerder dit jaar over het feit dat de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging geen toestemming wilde verlenen aan Stark Varg, het fabrieksteam waarvoor Zaragoza rijdt, om bij een wedstrijd in Goes van start te gaan: "Ondanks dat de KNMV de transitie van een verbrandingsmotor naar een elektrische motor toejuicht, is er nog te weinig bekend over de gevaren van het rijden met een elektrische motor."

Geen eigen competitie

In Amerika worden er al wedstrijden op hoog niveau gereden met e-bikes, in Europa is het nog niet zover. Motoren van de in Spanje zetelende Zweedse fabrikant Stark Varg zullen mogelijk volgend jaar in Nederlandse wedstrijden uitkomen, maar voor de Europese grand prix' gaat het nog een of twee jaar langer duren. Overigens wil het merk meestrijden met reguliere teams; de eigenaar van Stark Varg is geen voorstander van een eigen e-competitie.

icon_main_info_white_glyph

Jeffrey Herlings

Deelnemers aan MX Air Time strijden 1 tegen 1 op een 500 meter lang crossbaan met meer bulten dan vlakke stukken, waardoor er volop 'gevlogen' wordt. Dit jaar zal wederom een deelnemersveld met grote namen strijden om de titel 'King of Air Time'. Toppers als Luca Nijenhuis (2017), Macier Ludovic (2018) en Lars van Berkel (2019 en 2022) gingen de afgelopen jaren met de titel naar huis. Vorig jaar won tweevoudig wereldkampioen MX GP Jeffrey Herlings in Beckum. Er wordt gestreden in twee klassen: de zware SX1-klasse en de lichtere SX2-klasse. Trainingen starten om 11.30 uur. Vanaf 14.30 worden de eerste wedstrijden verreden.

Mike Asbroek is zelf werkzaam bij Jopa Racing Products in Enter, een bedrijf dat kleding voor de motorsport verkoopt. Zij zullen, ook als de e-bikes de reguliere motoren hebben vervangen, hun producten weten af te zetten. Voor dealers die het grotendeels moeten hebben van onderhoud en reparatie van verbrandingsmotoren zullen lastige tijden aanbreken, als de trend zich doorzet. Asbroek: "Ik wil niet zeggen dat zonder deze e-bikes de motorsport gedoemd is te verdwijnen, maar het is onmiskenbaar een belangrijke stap voor de groei van de sport."

Hieronder een filmpje van Jorge Zaragoza in actie op z'n stille e-bike:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.