Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Donkere wolken boven Twente Airport: verliezen komende jaren veel groter dan gedacht

20180217 BOEING TWENTE AIRPORT FOTO ERNST BERGBOER
Beeld: Ernst Bergboer

Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet. De verliezen lopen alleen maar verder op, tot bijna één miljoen euro in 2027. Dat blijkt uit begrotingsstukken die Oost heeft ingezien. De toekomst van de luchthaven wordt daardoor steeds onzekerder.

De inkomsten voor het parkeren van vliegtuigen op Twente Airport vallen tonnen lager uit dan verwacht, de rentelasten op leningen lopen de komende jaren fors op en binnen een aantal jaar moet de start- en landingsbaan volledig gerenoveerd worden. Alleen dat laatste kost al een slordige 7 miljoen euro, staat in de begrotingsstukken van de luchthaven bij Enschede.

Tij moest gekeerd worden

Dat zijn niet de enige problemen: Twente Airport wil graag nieuwe bedrijven aantrekken, maar door het overbelaste elektriciteitsnet is dat voorlopig zo goed als onmogelijk. Ook kunnen op het naastgelegen evenemententerrein amper nog grote evenementen worden gehouden, na een uitspraak van de Raad van State vorig jaar.

20240329 Twente Airport Technology Base De Strip
Lees ook
Bedrijventerrein rond Twente Airport loopt 1,5 miljoen mis na streep door evenementenplan op vliegbasis

Twente Airport maakt al jaren verlies, variërend van ruim een ton tot meer dan een miljoen euro. Om het tij te keren, werd twee jaar geleden onderzoeksbureau Berenschot ingeschakeld om te kijken hoe de luchthaven weer vleugels kan krijgen. Sindsdien is er ingezet op een aantal pijlers, waaronder het langdurig parkeren van vliegtuigen, testen met duurzame luchtvaart zoals elektrische vliegtuigen, zakenverkeer en testen met drones.

Nog jaren verliezen

Maar ook die nieuwe koers haalt Twente Airport, dat eigendom is van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, niet uit de rode cijfers. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een verlies van ruim 7,5 ton, veel hoger dan eerder begroot.

“De parkeermarkt is in zijn algemeenheid minder uitbundig dan we eerder hebben ingeschat”

In 2025, 2026 en 2027 is de verwachting dat de gemeenschap elk jaar een half miljoen euro moet bijbetalen en voor 2027 is het verlies begroot op het dubbele: bijna één miljoen euro. Er zijn dus miljoenen extra nodig om de luchthaven overeind te houden.

Toekomst steeds onzekerder

De toekomst van Twente Airport wordt door de grote tekorten steeds onzekerder. In het coalitieakkoord van Overijssel spraken de partijen af dat, als de luchthaven in 2025 nog niet winstgevend is, de stekker uit Twente Airport gaat. De kans dat het vliegveld binnen anderhalf jaar zwarte cijfers schrijft, lijkt met het oog op de nieuwe begrotingsstukken nihil.

"We gingen eerder nog uit van een voorzichtige plus in 2024", zegt een woordvoerder van Jeroen Diepemaat, die lid van het dagelijks bestuur van de luchthaven en wethouder van Enschede is. Hij wijst erop dat er tegenslagen zijn. "Er is ook nog geen satellietnavigatie vanwege werkdruk bij Defensie en Twente Airport mag geen grote vliegtuigen ontvangen voor parkeren. De parkeermarkt is in zijn algemeenheid minder uitbundig dan we eerder hebben ingeschat."

icon_main_info_white_glyph

Kan komst Defensie Twente Airport redden?

Zet de deur van Twente Airport maar wagenwijd open voor defensie, met eventueel zelfs weer gevechtsvliegtuigen die landen en opstijgen. Die oproep kwam eerder dit jaar van een meerderheid van de Overijsselse politieke partijen. Ze noemen de komst van defensie 'een reddingsboei voor het vliegveld'. Maar of defensie daadwerkelijk interesse heeft in Twente Airport en zo ja, met wat precies, is nog onderwerp van gesprek.

Ook is er volgens Diepemaats woordvoerder eerder geen rekening gehouden met de kosten van groot onderhoud aan de start- en landingsbaan. "De kosten daarvan brengen een jaarlast van ongeveer een half miljoen met zich mee en dat zien we terug in de nieuwe begroting", zegt hij.

'Sluiting dreigt zonder renovatie'

De zeven miljoen euro die de baanrenovatie naar verwachting gaat kosten, is volgens de woordvoerder pure noodzaak. "Als er geen groot onderhoud wordt gepleegd, dan kan de baan op termijn niet meer voldoen aan de internationale eisen en dreigt sluiting van het vliegveld." Begin deze eeuw is de start- en landingsbaan voor het laatst volledig vernieuwd.

Jan Schuring, directeur van de luchthaven, wil nu niet reageren en verwijst door naar Diepemaat. Hij wilde alleen schriftelijk reageren via zijn woordvoerder.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met Oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.