Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Overlast fatbikes een doorn in het oog van de gemeente Hengelo, maar handhaving blijkt lastig

Foto controle fatbikes almelo 2024 robbie brummer
Een fatbike op de rollerbank bij een controle in Almelo.
Beeld: News United / Robbie Brummer

Het aanpakken van overlast die fatbikes veroorzaken in de Hengelose binnenstad is volgens de gemeente lastig, omdat de fatbikes geen kentekens hebben. Dat antwoord het college van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen van BurgerBelangen-raadslid Jeffrey Scholten. Volgens de gemeente is handhaving lastig, omdat fatbikes nog onder reguliere fietsen vallen.

De gemeente geeft aan dat zij zich zorgen maken over de verkeersoverlast die de fatbikes veroorzaken. “Naast de verkeersveiligheidsrisico’s en de overlast, zijn er ook zorgen dat gebruikers niet verzekerd zijn bij schade en ongevallen”, schrijft het college. Volgens de gemeente kan dit het beste door samen te werken met andere gemeenten en provincie.

Handhaving lastig

Het controleren van fatbikes gebeurt volgens de gemeente wel, alleen niet op een gerichte manier. Wat de handhaving volgens de gemeente lastig maakt, is dat fatbikes geen kenteken hebben. Fatbikers moeten staande gehouden worden om ze te kunnen beboeten en ook moet de politie opgetrommeld om met een speciale rollerbank te controleren of de fatbikes zijn opgevoerd. “Om dit intensiever en gerichter te kunnen doen, kijken we samen met de politie welke mogelijkheden er zijn om gerichter te handhaven.”

Meer in het straatbeeld

Fatbikes zijn relatief nieuw in het straatbeeld en worden steeds populairder, vooral onder jongeren zijn de fietsen gewild. Wegens de nieuwheid van de dikke elektrische fietsen, vallen zij niet onder een unieke categorie, maar onder normale (elektrische) fietsen. Hoeveel ongelukken er zijn gebeurd door fatbikes, is niet bekend. De gemeente heeft het aantal ongevallen met fatbikes niet specifiek geregistreerd. Volgens VeiligheidNL zijn bij de ongevallen met fatbikes vaak kinderen tussen de 10 en 14 jaar betrokken.

“We hebben samen met een paar andere gemeenten een brief gestuurd naar de minister met de vraag: ‘alstublieft, reguleer dit.'”

'Reguleer dit'

Verkeerswethouder Hanneke Steen vindt dat Den Haag hier een rol in heeft: “We hebben samen met een paar andere gemeenten een brief gestuurd naar de minister met de vraag: ‘alstublieft, reguleer dit.' Wij kunnen dat nu niet en daar baal ik van, want ze beïnvloeden de verkeersveiligheid”, zei Steen een maand eerder tijdens het 1Twente-programma Hengeloos Peil.

Veel andere gemeenten, verkeersorganisaties en vertegenwoordigers van SEH-artsen hebben in een gezamelijke petitie Den Haag opgedragen om een minimumleeftijd in te voeren en de verkoop van opgevoerde fatbikes te verbieden.

Stock verkeer velourstunnel hengelo 1
Lees ook
Verkeersveiligheid Hengelo op de goede weg, maar gedragsverandering bij verkeersdeelnemers blijft nodig

Voorlichting

Het Hengelose college richt zich in de tussentijd op voorlichting. Voorlichtingscampagnes van onder andere Veilig Verkeer Nederland en TeamAlert moeten voor meer bewustwording zorgen. De gemeente zegt Hengelose middelbare scholen aan te sporen om gebruik te maken van dit soort campagnes.

Motie

Hengelose Burgers-raadslid Herbert Capelle dient woensdagavond een motie in om fatbikes in zijn geheel van het stadserf te weren. Omdat fatbikes geen aparte status hebben, wil Capelle dat alle fietsen met banden die breder dan 80 mm zijn, het centrum niet in mogen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.