Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Zorgen in bomvolle Grolsch Veste over mogelijke komst jachtvliegtuigen naar Twente Airport

Jos van der Ley info avond defensie c Ernst Bergboer
Kolonel Jos van der Ley legt uit wat Defensie zoekt (meer ruimte) en beantwoordt een stroom van vragen.
Beeld: Ernst Bergboer

Zorgen, grote zorgen over de komst van de F35 naar Twente Airport bij de naar schatting 750 Twentenaren die de informatieavond van Defensie in de Grolsch Veste in Enschede bijwonen. Hoewel de defensiemensen proberen een algemeen beeld te schetsen van de plannen van de militairen met Twente, gaat het al heel snel over geluidsoverlast, waardedaling van aanpalende woningen en aantasting van woongenot. “Mooi dat er rekening met omwonenden wordt gehouden, maar ik weet niet of ik u geloof”, verwoordde een toehoorder het sentiment in de zaal.

Vertegenwoordigers van Defensie informeren ruim 750 vooral omwonenden en mensen die in de onmiddellijke omgeving van het voormalige militaire vliegveld wonen over de zoektocht naar ruimte die de krijgsmacht nodig heeft om de dreiging van vooral Rusland het hoofd te bieden. “Het gaat om de veiligheid van ons land”, verklaart kolonel Jos van der Ley. “En ik ben hier, omdat ik bijna op de landingsbaan woon”, zegt een toehoorder die zich zorgen maakt over de toekomst van zijn woonomgeving.

Kanshebber

Twente Airport is één van de kanshebbers om jachtvliegtuigen als de F35 te laten oefenen, militaire vrachtdrones te stationeren en een korte, smalle landingsbaan voor transportvliegtuigen aan te leggen.

Niet dat al zeker is dat de keus op het Twentse vliegveld bij Enschede valt, maar er wordt wel serieus over nagedacht. Naast Eindhoven, De Peel, Gilze-Rijen, Woensdrecht, Lelystad en Eelde is Twente een van de kandidaten voor militair medegebruik. Een ander alternatief van Defensie is om de huidige jachtvlieglocaties uit te breiden (vliegbases Leeuwarden en Volkel).

Achterkamertjes

De defensievoorlichters kregen nauwelijks kans hun verhaal te vertellen, want de toon werd al heel snel gezet door een vraag uit de zaal: “We krijgen opeens te horen dat er behalve drones ook wel F35’s bij kunnen. Dat komt plotseling van de zijkant invliegen. We worden op afstand gezet, achterkamertjespolitiek”.

Jachtvliegtuigen

Het lijkt erop dat de Twentenaren vooral daarvoor zijn gekomen. Wat betekent de komst van die F35? Kunnen we daartegen bezwaar maken? Moet het hier, omdat het ergens anders niet kan? Hoeveel en hoe vaak komen de jachtvliegtuigen overvliegen? Vragen genoeg. Maar concrete antwoorden waren er nauwelijks, omdat er volgens de defensiemensen nog heel veel wordt onderzocht.

Info avond defensie 1 c Ernst Bergboer
De Grolsch Veste zat dinsdagavond stampvol omwonenden van Airport Twente, die vooral wilden weten wat Defensie met het vliegveld wil en wat dat voor hen gaat betekenen.
Beeld: Ernst Bergboer

Minder problemen zijn er met de andere voorstellen. Militaire vrachtdrones op het vliegveld? Geen probleem. Ook de komst van transportvliegtuigen lijkt niet op veel bezwaar te stuiten.

Bar en boos

Een omwonende vindt het bar en boos dat de provincie en de gemeente Enschede positief hebben gereageerd op de plannen van defensie. Er wordt door die twee overheden al meteen duidelijk gemaakt dat ze de komst van de militairen naar de vliegbasis van harte toejuichen. Niet in de laatste plaats vanwege het extra geld dat het medegebruik de provincie en de gemeente oplevert. “Die komen dus niet op voor onze belangen”, constateert een mevrouw fel.

Geluid het belangrijkste

Kolonel Van der Ley probeert te dempen. “We hebben ruimte nodig om te oefenen. Moeten investeren in de krijgsmacht. We leveren een transparant, navolgbaar rapport op. En daar volgt nog een inspraakronde op. Ik weet dat geluid het belangrijkste is. We onderzoeken wat dat precies betekent voor omwonenden. Uw zorgen nemen we mee, maar we laten de besluitvorming over aan het kabinet.”

  • Info avond defensie 3 c Ernst Bergboer
    Een spervuur aan vragen zou overdrijving zijn, maar veel waren het er wel. De twee luchtmachtofficieren die de presentatie verzorgden gaven daar alle ruimte voor, veel concrete antwoorden kwamen er nog niet.
    Beeld: Ernst Bergboer
  • Info avond defensie 2 c Ernst Bergboer
    Een spervuur aan vragen zou overdrijving zijn, maar veel waren het er wel. De twee luchtmachtofficieren die de presentatie verzorgden gaven daar alle ruimte voor, veel concrete antwoorden kwamen er nog niet.
    Beeld: Ernst Bergboer

“Klopt het dat de F35 twintig keer meer geluid maakt dan de F16”, wilde iemand weten. De militairen zeggen het niet te weten: “Dat wordt onderzocht.” Iemand anders weet eigenlijk al zeker dat Twente ‘het meest reële alternatief is, omdat Twente alles al heeft’.

2300 extra vluchten

Zeker is dat de luchtmacht op zoek is naar zo’n 2300 extra vluchten in Nederland met jachtvliegtuigen die dan over de verschillende vliegvelden worden verdeeld. De vrachtdrones die minimaal 150 kilo wegen rukken maximaal 1000 keer uit en voor de vrachtvliegtuigen die de onverharde landingsbaan gebruiken zijn minimaal 240 en maximaal 625 vluchten voorzien.

Twente Airport vliegtuig brandweer c Ernst Bergboer
Lees ook
Info-bijeenkomst over mogelijke komst van Defensie naar Twente Airport zit vol

Op welk vliegveld de keus van defensie valt, wordt begin volgend jaar bekend. Hoewel de meeste omwonenden niet zitten te wachten op de komst van de luidruchtige jachtvliegtuigen, is er ook begrip. “Het gaat om onze veiligheid”, roept een man door de zaal. Van de militairen wordt met applaus afscheid genomen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.