Verkeer
Stuur appje
Zoek

Ontstaan naam Johma oet Losser in commercial ‘onthuld’

Johma reclame
De kinderen Frank en Marian van Johma-oprichters Johan en Gerrie Schreur, geflankeerd door de acteurs die in de nieuwe commercial de rol van hun ouders vertolken.
Beeld: Johma

Over het ontstaan van de naam Johma (van de salades) doen sinds jaar en dag veel verhalen de ronde. Zo zou de naam van het bedrijf, al meer dan 50 jaar gevestigd in Losser, een samentrekking zijn van de namen van de oprichters, het echtpaar Schreur. Het is zelfs een vraag in het spel Triviant. Met een fout antwoord. Nu wordt in een nieuwe, gelikte commercial de werkelijke ontstaansgeschiedenis van de naam ‘onthuld’.

Hardnekkig misverstand

In de deze week gelanceerde commercial wordt – vanzelfsprekend sterk geromantiseerd – de ontstaansgeschiedenis van de salademaker uit Losser verteld. Een hardnekkig misverstand over de naam Johma is dat deze zou zijn ontleend aan namen van de oprichters, Johan en Marie. Maar in werkelijkheid is de naam van de echtgenote van Johan Schreur geen Marie, maar Gerrie.

Geen Marie maar Gerrie

Zoon Frank Schreur, legt uit hoe het zit. “Mijn moeder heet dus geen Marie zoals vaak beweerd wordt. JOH komt natuurlijk wel van de naam van mijn vader Johan. MA komt echter niet, zoals in Triviant beweerd wordt, van een oprichter Martin. MA komt van Martinus, een veel voorkomende naam binnen ons gezin, en ook mijn tweede doopnaam.”

Schuurtje in Glanerbrug

Johan en Gerrie Schreur legden ooit in een klein schuurtje in Glanerbrug de basis voor Johma, dat vanaf 1968 vanuit Losser gestaag uitgroeide tot een grote speler in de markt. Alleen al in Nederland worden jaarlijks inmiddels meer dan 55 miljoen bakjes salade verkocht. Hoewel – ook in de commercials – de Twentse (Losserse) roots zorgvuldig worden gecultiveerd, is Johma al lang niet meer het kleine familiebedrijf van weleer.

Britse eigenaren

Nadat Schreur zijn bedrijf in 1984 verkocht aan de Amerikaanse voedingsmiddelengigant Heinz, volgden in de loop der jaren diverse overnames. Daarbij kwam moederbedrijf van Johma, Signature Foods, in handen van verschillende, voornamelijk Britse, investeringsmaatschappijen.

Imago niet veranderd

Ondanks die ingrijpend gewijzigde eigendomsverhoudingen is aan het imago van de Johma-salades niets veranderd. Sterker nog, in de commercials worden de Twentse roots en ook vestigingsplaats Losser sterk gecultiveerd. Zo speelt de ‘burgemeester van Losser’ al jaren een belangrijke rol in de reclamefilmpjes van Johma.

Audiofragment
Johma onthult ware verhaal | Evelien Siebers
28 september gaat Johma met de inwoners van Losser tijdens een event bepalen wat de nieuwe salade van Johma wordt

Introductie ‘noaberschap’

Brandmanager Evelien Siebers: “Johma is diepgeworteld in de waarden van de Twentse cultuur en de familiegeschiedenis van onze oprichters. Hard werken, eerlijkheid en gemeenschapszin vormen nog steeds de basis van alles wat Johma doet.” In de nieuwe commercial wordt nu ook ‘noaberschap’ als belangrijke exponent van de bedrijfscultuur geïntroduceerd.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.