Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
1Twente logo

Bornerbroek krijgt 30 kilometerzone in Bornsestraat: 'Ze rijden hier de vouwen uit je broek'

Het was inwoners van Bornerbroek jarenlang een doorn in het oog en eindelijk is het zover: bij het binnenrijden van het dorp vanaf de Bornsestraat gaat de maximum snelheid terug naar 30 kilometer. ”We hebben de gemeente ervan kunnen overtuigen dat dit echt nodig is voor de veiligheid.”

Voorzitter Jan Bartels van Dorpsbelangen Bornerbroek is zichtbaar content als de werkzaamheden deze maandag bij het krieken van de dag van start zijn gegaan. Het gaat om groot onderhoud aan de Bornsestraat en dat deel wordt meteen een 30 kilometerweg. Daarmee moet het veiliger worden voor voetgangers en fietsers op de laatste paar honderd meter van de Bornsestraat vanuit Azelo tot aan de rotonde.

”In het verleden zijn er ongelukken en bijna ongelukken gebeurd die alles bij elkaar veel slechter hadden kunnen aflopen. Er moest iets veranderen. En dan zijn we nog niet eens van alle ongelukken op dit stuk op de hoogte."

Pilot

Bij het binnenrijden van het dorp minderen automobilisten vaak op het laatste moment snelheid met als gevolg dat de knik voor de rotonde met duizelingwekkende vaart wordt genomen. Een 30 kilometerzone moet dat in de toekomst voorkomen. Deze verkeersmaatregel aan het einde van een route als de Bornsestraat is uitzonderlijk.

De gemeente ging uiteindelijk na meerdere, dringende oproepen tijdens bijeenkomsten met bewoners overstag door hier een 30 kilometerzone als pilot in te zetten.

DSC 6064
De Bornsestraat krijgt een 30 kilometerzone
Beeld: Björn van den Elst

Ingreep met gevolgen

Aanwezig Wethouder Eugène van Mierlo, tevens dorpswethouder van Bornerbroek, zegt zich de zorgen van de bewoners helemaal voor te kunnen stellen omdat hij als fervent hardloper met enige regelmaat door Bornerbroek rent en de situatie kent.

”Ze rijden je hier de vouwen uit je broek. Dat is zeker zo. De snelheid tot 30 kilometer terugbrengen op een invalsweg als deze heeft verkeerstechnisch echter wel gevolgen voor de situatie in z’n geheel. Dat was even een puzzel."

4 fases tot medio 2025

De herstelwerkzaamheden worden in 4 fases uitgevoerd door aannemer Sallandse Wegenbouw. Medio volgend jaar moeten de aanpassingen en herstelwerkzaamheden zijn voltooid. Ofschoon de 30 kilometerzone als pilot geldt, durft Van Mierlo wel een voorschotje op de toekomst nemen. "We gaan experimenteren en dan zal denk ik wel blijken dat de pilot een blijvende situatie wordt."

(video en montage: Bo Bruinink)

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.