Verkeer
Stuur appje
Zoek

Dinkelland maakt zich met sluitende begroting op voor ‘ravijnjaar’: Vanuit rust kijken wat er kan

Denekamp gemeente dinkelland
Beeld: Leon de Man

Net als andere gemeenten hikt ook de gemeente Dinkelland aan tegen het ‘ravijnjaar’ 2026, omdat er vanaf dat jaar structureel minder geld vanuit Den Haag beschikbaar komt. Het college van Dinkelland heeft gekozen voor een oplossing in twee stappen om deze financiële ‘uitdaging’ het hoofd te bieden: eerst zorgen voor een structureel sluitende meerjarenbegroting en vervolgens proberen financiële ruimte te creëren voor nieuwe ambities en beleid. Of, zoals wethouder financiën Richard de Way het omschrijft: “Vanuit rust kijken wat er kan.”

Die rust heeft het college van Dinkelland gecreëerd met een (ruim) sluitende begroting voor 2025. Wethouder De Way: “Meerjarig hebben we wel een kleine reparatie moeten uitvoeren, waardoor we op 1 jaar na een nagenoeg sluitende begroting hebben. Maar er is geen ruimte voor nieuw beleid en nieuwe initiatieven. We hebben, zonder de inwoners pijn te hoeven doen, kritisch gekeken naar de eigen organisatie en de taken die er liggen.”

Onzekerheid over korting

Tegelijkertijd blijft de gemeente Dinkelland, samen met de VNG en de Provincie, druk uitoefenen op de landelijke overheid om de dreigende korting op de rijksgelden terug te draaien. Of dat lukt, is volgens wethouder De Way onzeker. Het vorige demissionaire kabinet wist weliswaar een kleine 900 miljoen ‘af te knabbelen’ van de landelijke korting van 3 miljard, maar er rest nog altijd een gat van 2,1 miljard. De Way: “In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet is er weinig over opgenomen. Zolang er geen duidelijkheid is, heb je als gemeente wel de verantwoordelijkheid de begroting sluitend te krijgen.”

“Maar je kunt natuurlijk niet korten op de lokale overheid als je de taken niet aanpast.”

In afwachting van duidelijkheid op dit punt vanuit Den Haag, moet ook de gemeente Dinkelland rekening houden met het feit dat er vanaf 2026 fors minder geld is in vergelijking met voorgaande jaren. Pas in een volgende fase kan het college volgens wethouder De Way samen met de raad gaan kijken of er nog andere wegen zijn om geld vrij te maken. “Intussen blijven we druk uitoefenen op de centrale overheid. We hebben taken gekregen van de overheid en die voeren we ook uit. Maar je kunt natuurlijk niet korten op de lokale overheid als je die taken niet aanpast.”

Meer taken, minder knaken

Wethouder De Way noemt de jeugdzorg als concreet voorbeeld hoe Den Haag de gemeenten opzadelt met meer taken zonder daar de benodigde knaken tegenover te stellen. “Je ziet stijgende kosten in de jeugdzorg, maar de vergoeding vanuit het Rijk is niet dekkend voor de kosten voor de lokale overheid.” Dit alles weerhoudt de gemeente Dinkelland er niet van afspraken uit de landelijke hervormingsagenda Jeugd te volgen en de nog niet doorgevoerde maatregelen taakstellend op te nemen in de meerjarenbegroting. De Way: ”Feitelijk allemaal maatregelen waar we al aan werken door een breed programma, gericht op preventie.”

Beperkte stijging lokale lasten

Bij het – zoveel als mogelijk – sluitend maken van de meerjarenbegroting heeft het college van Dinkelland onder meer kritisch gekeken naar de kostendekkendheid van de verschillende leges en het indexeren van de toeristen- en forensenbelasting. Wethouder De Way: “Alles wordt duurder en dat heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld de inzameling en verwerking van afval en het onderhoud en de vervanging van het rioolsysteem.” Het college heeft de inflatiecorrectie voor OZB gedurende deze collegeperiode gemaximeerd tot 2 procent. “Al met al een beperkte stijging van de lokale lasten”, volgens wethouder de Way. “We begeven ons keurig in de middenmoot van alle Nederlandse gemeenten waar het gaat om de lokale lastendruk en dat is in deze tijd best iets om trots op te zijn.”

Geld besparen bij Noaberkracht

Naast de (beperkte) lastenverhoging voor de inwoners ziet het college ook een aantal specifieke mogelijkheden die bijdragen aan het sluitend maken van de meerjarenbegroting. Zo wordt er een bijdrage gevraagd vanuit de bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie Noaberkracht, werkzaam voor zowel de gemeente Dinkelland als Tubbergen. Door verder in te zetten op het optimaliseren van de processen binnen de ambtelijke organisatie, in samenhang met het verder digitaliseren van de systemen, ziet de directie van Noaberkracht kans om op termijn structureel geld te besparen zonder dat de dienstverlening aan de burgers daar last van heeft.

Audiofragment
De begroting 2025 van de gemeente Dinkelland is sluitend | Richard de Way
De begroting 2025 van de gemeente Dinkelland is sluitend, maar vanaf 2026 wordt het financieel perspectief wat minder.
Richard de Way
Beeld: Gemeente Dinkelland

Herijking ondersteuningsnetwerk

Verder ziet het college kans om geld gerichter in te zetten door een herijking van het zogenaamde ondersteuningsnetwerk. Om ‘overlap’ op dit terrein tegen te gaan, zou er bij het vaststellen van nieuw beleid op het gebied van onder meer gezondheid, sport en cultuur en het aanstellen van meerdere dorpsondersteuners opnieuw naar de uitvoering gekeken moeten worden. Wethouder De Way: ”Welke functies worden door onszelf of maatschappelijk partners in de kernen uitgevoerd? Wat doen zij en hoe wordt er samengewerkt zijn daarbij vragen die periodiek moeten worden gesteld om de werkzaamheden optimaal af te kunnen stemmen op de wensen en behoeften van inwoners en overlap te voorkomen.”

De gemeenteraad buigt zich op 12 november over de meerjarenbegroting.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.