Verkeer
Stuur appje
Zoek

Twente FM regio kort

Twente FM regio kort zijn regionale korte berichten uit de gemeenten van Dinkelland, Losser, Oldenzaal, Tubbergen, Wierden en omgeving die u lokaal op de hoogte houden.

Schooljeugd bekijkt bloemenpracht

Een kleine 400 basisschoolleerlingen uit Dinkelland en Tubbergen gingen de afgelopen weken op pad om de resultaten van een bloemplantactie te bekijken. In het voorjaar gingen schoolklassen op pad om bloemen te planten, in het kader van het project 'Red de vlinder en de bij'. Onder begeleiding van natuurcoaches en vrijwilligers gingen de leerlingen nu weer op pad om het resultaat te bekijken – evenals de vlinders, bijen en andere kleine beestjes die er nu leven.

De actie draagt ook vooral bij aan bewustwording rond het thema biodiversiteit en de natuur. Het project Red de Vlinder en de Bij' wordt al tien jaar georganiseerd door de natuur- en vogelwerkgroep De Grutto.

Schooljeugd bekijkt bloemenpracht

Een kleine 400 basisschoolleerlingen uit Dinkelland en Tubbergen gingen de afgelopen weken op pad om de resultaten van een bloemplantactie te bekijken. In het voorjaar gingen schoolklassen op pad om bloemen te planten, in het kader van het project 'Red de vlinder en de bij'. Onder begeleiding van natuurcoaches en vrijwilligers gingen de leerlingen nu weer op pad om het resultaat te bekijken – evenals de vlinders, bijen en andere kleine beestjes die er nu leven.

De actie draagt ook vooral bij aan bewustwording rond het thema biodiversiteit en de natuur. Het project Red de Vlinder en de Bij' wordt al tien jaar georganiseerd door de natuur- en vogelwerkgroep De Grutto.

Makkelijker parkeren in Ootmarsum

Wie in Ootmarsum de auto gaat parkeren, kan op een handige nieuwe kaart zien waar men dit het beste kan doen. De gemeente Dinkelland heeft hiervoor namelijk een online kaart opgezet. Deze geeft aan waar men vrij kan parkeren, waar een parkeerschijf nodig is en zelfs waar fietsen kunnen worden gestald.

Ook de zones waar alleen vergunningshouders mogen parkeren zijn hierop te zien. De gemeente wil bezoekers zo in ieder geval goed wijzen op de gratis, ruime parkeerterreinen die vlakbij het centrum liggen. De kaart is te bekijken via www.dinkelland.nl. Het idee hiervoor ontstond tijdens een gezamenlijke rondgang door de stad, waaruit bleek dat de parkeersituatie regelmatig vragen oproept bij bezoekers.

Makkelijker parkeren in Ootmarsum

Wie in Ootmarsum de auto gaat parkeren, kan op een handige nieuwe kaart zien waar men dit het beste kan doen. De gemeente Dinkelland heeft hiervoor namelijk een online kaart opgezet. Deze geeft aan waar men vrij kan parkeren, waar een parkeerschijf nodig is en zelfs waar fietsen kunnen worden gestald.

Ook de zones waar alleen vergunningshouders mogen parkeren zijn hierop te zien. De gemeente wil bezoekers zo in ieder geval goed wijzen op de gratis, ruime parkeerterreinen die vlakbij het centrum liggen. De kaart is te bekijken via www.dinkelland.nl. Het idee hiervoor ontstond tijdens een gezamenlijke rondgang door de stad, waaruit bleek dat de parkeersituatie regelmatig vragen oproept bij bezoekers.

Jeu de Boules in Hengelo

Van 5 tot en met 7 september is in Hengelo de tweede editie van het Jeu de Boules Stadstoernooi. Dit jaar is deze extra speciaal: de organiserende JCI Hengelo viert namelijk het 25-jarig bestaan. Het toernooi wordt gehouden in de Pastoriestraat, Willemstraat, Langestraat, Marktstraat en op het Burgemeester Jansenplein. De opzet is elke dag iets anders. Op vrijdag 5 september is het bedrijventoernooi, op zaterdag 6 september het Hengelo

Open voor iedereen, met het kindvriendelijke Mini Boules in de ochtend. En op zondag 7 september is het Horeca & Retail Toernooi met tropisch thema. Het Jeu de Boules stadstoernooi is vooral gericht op de gezelligheid en de onderlinge contacten tussen bewoners, ondernemers en bezoekers. Inschrijven voor het toernooi kan nog via www.stadstoernooi.nl

Jeu de Boules in Hengelo

Van 5 tot en met 7 september is in Hengelo de tweede editie van het Jeu de Boules Stadstoernooi. Dit jaar is deze extra speciaal: de organiserende JCI Hengelo viert namelijk het 25-jarig bestaan. Het toernooi wordt gehouden in de Pastoriestraat, Willemstraat, Langestraat, Marktstraat en op het Burgemeester Jansenplein. De opzet is elke dag iets anders. Op vrijdag 5 september is het bedrijventoernooi, op zaterdag 6 september het Hengelo

Open voor iedereen, met het kindvriendelijke Mini Boules in de ochtend. En op zondag 7 september is het Horeca & Retail Toernooi met tropisch thema. Het Jeu de Boules stadstoernooi is vooral gericht op de gezelligheid en de onderlinge contacten tussen bewoners, ondernemers en bezoekers. Inschrijven voor het toernooi kan nog via www.stadstoernooi.nl

Statiegeldautomaten in Enschede

In de binnenstad van Enschede zijn nu drie nieuwe statiegeldmachines te vinden. Donderdag werden deze in gebruik genomen. Er staan nu nieuwe inleverapparaten op het Stationsplein, naast het stadhuis en op het Van Heekplein. Hier kunnen passanten gemakkelijk flesjes en blikjes inleveren. Het statiegeld ontvangt men dan via een QR-code en Tikkie terug op de rekening.

Ook kan men dit doneren aan het lokale goede doel Stichting Leergeld Enschede. De plaatsing van de nieuwe automaten is een proef voor de duur van 1 jaar. De machines zijn geplaatst op initiatief van de Stichting Binnenstadmanagement Enschede en de gemeente, in samenwerking met diverse andere partners.

Statiegeldautomaten in Enschede

In de binnenstad van Enschede zijn nu drie nieuwe statiegeldmachines te vinden. Donderdag werden deze in gebruik genomen. Er staan nu nieuwe inleverapparaten op het Stationsplein, naast het stadhuis en op het Van Heekplein. Hier kunnen passanten gemakkelijk flesjes en blikjes inleveren. Het statiegeld ontvangt men dan via een QR-code en Tikkie terug op de rekening.

Ook kan men dit doneren aan het lokale goede doel Stichting Leergeld Enschede. De plaatsing van de nieuwe automaten is een proef voor de duur van 1 jaar. De machines zijn geplaatst op initiatief van de Stichting Binnenstadmanagement Enschede en de gemeente, in samenwerking met diverse andere partners.

Nog vaak dieren gedumpt

Dierenasielen in de regio vragen mensen om nog steeds alert te zijn op gedumpte dieren. De zomermaanden juni, juli en augustus worden altijd relatief veel dieren binnengebracht. De grootste piek is altijd in januari. Helaas is het aantal gedumpte dieren de afgelopen jaren gestegen door diverse factoren. Zo namen veel mensen door de coronapandemie ondoordacht een huisdier.

Daarnaast is het ook steeds lastiger om opvang te vinden én stijgen ook de kosten voor eten en verzorging van een dier. Toch is dit alles geen excuus, zo benadrukken de opvanglocaties. Om een dier een goede kans op herplaatsing te geven, is het belangrijk om het dier altijd naar de opvang te brengen als men er afstand van wil doen.

Nog vaak dieren gedumpt

Dierenasielen in de regio vragen mensen om nog steeds alert te zijn op gedumpte dieren. De zomermaanden juni, juli en augustus worden altijd relatief veel dieren binnengebracht. De grootste piek is altijd in januari. Helaas is het aantal gedumpte dieren de afgelopen jaren gestegen door diverse factoren. Zo namen veel mensen door de coronapandemie ondoordacht een huisdier.

Daarnaast is het ook steeds lastiger om opvang te vinden én stijgen ook de kosten voor eten en verzorging van een dier. Toch is dit alles geen excuus, zo benadrukken de opvanglocaties. Om een dier een goede kans op herplaatsing te geven, is het belangrijk om het dier altijd naar de opvang te brengen als men er afstand van wil doen.

Enschede kapt zieke bomen

De gemeente Enschede gaat dit najaar weer veel onderhoud plegen aan de binnenstedelijke bosjes. En hier wordt dan ook aardig wat gekapt. Uit een inventarisatie blijkt namelijk dat 400 bomen onherstelbaar ziek of dood zijn, waarbij een deel ook een risico voor de veiligheid vormt. Het grootste gedeelte van deze bomen staan binnen kleine bosjes, waardoor er niet direct een groot risico is.

De kap van deze bomen gebeurt aankomende herfst en winter, om zo niet het broedseizoen te verstoren. Niet alle dode bomen worden weggehaald; waar er geen gevaar is blijven sommigen staan. Dode bomen zijn namelijk ook van waarde voor de natuur, als schuilplek en voedselbron voor allerlei dieren.

Enschede kapt zieke bomen

De gemeente Enschede gaat dit najaar weer veel onderhoud plegen aan de binnenstedelijke bosjes. En hier wordt dan ook aardig wat gekapt. Uit een inventarisatie blijkt namelijk dat 400 bomen onherstelbaar ziek of dood zijn, waarbij een deel ook een risico voor de veiligheid vormt. Het grootste gedeelte van deze bomen staan binnen kleine bosjes, waardoor er niet direct een groot risico is.

De kap van deze bomen gebeurt aankomende herfst en winter, om zo niet het broedseizoen te verstoren. Niet alle dode bomen worden weggehaald; waar er geen gevaar is blijven sommigen staan. Dode bomen zijn namelijk ook van waarde voor de natuur, als schuilplek en voedselbron voor allerlei dieren.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.